Fritidsverksamhet för årskurs F–3

Fritidshemmet erbjuder eleverna en meningsfull fritid där vi utgår från elevernas förmågor och intressen.

Flickor hänger upp och ned. Foto: Mostphotos

Vi använder ett demokratiskt förhållningssätt så att eleverna får känna delaktighet och träna på det sociala samspelet. Fritidshemmet kompletterar skolan där eleven får ett lärande under hela dagen med leken i fokus. Pedagogerna som arbetar på fritidshemmen följer elevgrupperna under hela dagen vilket skapar trygghet och tillit för barnen och vårdnadshavarna samt har en god samverkan kring eleverna med klassläraren.

Tungelstaskolans fritidsverksamhet bygger på styrdokumenten såsom skollagen, läroplanen och skolverkets allmänna råd. Fritidshemmen har ett systematiskt arbete tillsammans med eleverna i inflytandearbetet under sin fritidshemstid. Detta genom bl.a. fritidsråd. Där eleverna är delaktiga i planeringen av fritidsverksamheten tex. komma med förslag på aktiviteter och inköp m.m.

Pedagogerna erbjuder planerade aktiviteter för eleverna varje dag. Vi varierar och anpassar vår verksamhet utifrån elevernas behov, utveckling, intressen och årstid så att det ska finnas något som passar alla. Vi erbjuder eleverna vuxenledda aktiviteter dagligen både ute och inne. Exempel på aktiviteter som erbjuds, är olika lekar i lilla gymnastiksalen Röret, skapande verksamhet, idrottshallen, utelekar, just dance, bingo, speldagar. Aktivisterna är ungefärliga mellan kl 14.30 Fritidsverksamhet för årskurs F–3 15.30 ihop med sin fritidsgrupp. Varje avdelning planerar och utvärderar sin verksamhet en gång per vecka.

Dessutom träffas alla pedagoger varje vecka och planerar och utvärderar. Detta för att få en väl fungerande verksamhet. Veckans planering finns uppsatt på varje avdelning så att elever och föräldrar ska se vad som händer under veckan. Veckans planering skickas också ut med veckobrevet som läggs på Shoolsoft.

Våra ordinarie öppettider är klockan 6.30–18.00 med reservationer för arbetsplatsträffar, APT, en gång i månaden.

Sara Åkerman
Fritidsansvarig