Studie- och yrkesvägledning

Studie- och yrkesvägledningen ska stötta eleven genom en process i flera steg. Den ska hjälpa eleven att nå ökad självkännedom samtidigt som den ska ge information och kunskap om olika vägval.

Nästa steg är att ge eleven utrymme att kunna reflektera över hur dessa två delar, kunskap om sig själv och kunskap om alternativen, kan fogas samman. Det skulle kunna uttryckas som hur intressen och individuella förutsättningar kan relateras till de alternativ som står till buds.

För att sedan elevens ska kunna ta och också genomföra ett beslut, krävs att han eller hon får kunskap om hur detta går till.

Studie- och yrkesvägledning sker genom information i grupp, enskilda vägledande samtal och genom erfarenheter från arbetslivet.

Studie och yrkesvägledare

Ann-Marie Tibäck